5 keinoa kassavirran oikaisuun

25.3.2020

Koronavirus on aiheuttanut nopean suunnan muutoksen yritysten toiminnassa. Monille yrityksille tämä näyttäytyy ennakoimattomana kassavirran ehtymisenä. Kokosimme asiantuntijoidemme kanssa viisi keskeistä keinoa, joilla on ripeitä vaikutuksia yrityksen kassavirtaan. 

1. Verottaja mukana poikkeustilanteessa 

Verottaja on mukana tukemassa yrityksiä poikkeuksellisessa tilanteessa. Korona aiheuttaa monille yrityksille vaikeuksia hoitaa veroasioita normaaliin tapaan. Siksi yritys voi hakea lisäaikaa veroilmoituksen laatimiseen sekä verojen maksamiseen.  

Myös ennakkoverot kannattaa tarkistaa, ja tarvittaessa hakea niihin muutosta. Verojen maksuaikatauluun voi niin ikään hakea lykkäystä. ALV- ja muiden oma-aloitteisten verojen eräpäiviä ei voi muuttaa, mutta sen sijaan voit pyytää, ettei myöhästymismaksua peritä. Verottajan koronauutisointia voit seurata osoitteessa https://www.vero.fi/tietoa-verohallinnosta/uutishuone/uutiset/uutiset/2020/korona/ 

2. Maksuaikojen järjestely 

Jos tarvitset lisää maksuaikaa, ota yhteyttä suurimpiin laskuttajiisi ja keskustele maksuaikojen pidentämisestä tai maksusuunnitelmastaKerro myös tavaran toimittajille avoimesti tilanteestasi, ja keskustele määräaikaisista hinnanalennuksista. 

3. Oman YEL-työtulon tarkistaminen 

Osa yrittäjistä maksaa pienimmän mahdollisimman YEL-vakuutusmaksun. Tiesithän, että jos sairastut, niin YEL-työtulo määrää sosiaaliturvasi eli sairauspäivärahasi summan. Tarkasta oma tämän hetkinen turvasi, ja mieti, olisiko YELmaksun nostaminen mahdollista. 

4. Vuokrakulut  

Jos vuokra on iso osa kulujasi, kannattaa keskustella vuokranantajan kanssa – on myös vuokranantajan etu, että yrityksesi pysyy pystyssä ja tila vuokrattuna. Ota siis yhteyttä vuokranantajaan, ja keskustele väliaikaisesta vuokranalentamisesta. Vuokra voidaan väliaikaisesti sitoa esimerkiksi liikevaihtoon. 

5. Lomautukset 

Ilmoitus lomautuksesta tulee antaa työntekijälle henkilökohtaisesti 14 vuorokautta ennen lomautuksen alkamista. Vaikka lomauttaminen voi kuulostaa kovalta toimenpiteellä, niin itse asiassa sillä turvataan sekä työnantajan toimintaa ja jatkuvuutta että työntekijän toimeentuloa. Kysy lomautukseen liittyvistä asioista lisää omalta palkanlaskijaltasi. 

 

 Ja lopuksi: tärkeintä tässä vaiheessa on toimia! Meillä Rantalaisella on iso joukko asiantuntijoita auttamassa suunnittelemaan ja toimeenpanemaan juuri sinun yrityksellesi sopivat toimenpiteet. Näin varmistetaan, että toiminta jatkuu myös tulevaisuudessa. Ota rohkeasti yhteyttä.

Lähde: Rantalainen.fi

Tilistar Hyvinkään toimisto

Riihimäenkatu 87, 05880 Hyvinkää

Puh: 019-460 1500
Palkka-asioissa: 019-460 1545
Fax: 019-460 1515
Email: -
-, -

Palvelemme arkisin klo 9.00-15.00

Henkilökunta

Tilistar Hämeenlinnan toimisto

Kaivokatu 9, 13100 Hämeenlinna

Puh: 03-6790 3030
Fax: 03-6790 3035

Email: -
-, -

Palvelemme arkisin klo 9.00-15.00

Henkilökunta

Tilistar Vantaan toimisto

Vapaalantie 2 B 21, 01650 Vantaa

Puh: 09-3487 7500
Fax: 09-3487 7575
Email: -
-, -

Palvelemme arkisin klo 9.00-15.00

Henkilökunta